Sidor

lördag 29 juni 2013

Jordgubbstårta!


Fina garneringar, marsipan, sockerpasta, choklad... det finns mycket som är både festligt och gott men inget som slår en riktigt somrig jordgubbstårta! En tårta gjord på riktig sockerkaksbotten med ett överflöd av jordgubbar. Jag brukar vanligtvis ha vaniljkräm som fyllning men idag körde jag på lemoncurd utrört med en klick grädde vilket ger en lite syrligare tårta, riktigt gott! Andra lagret fyllning är jordgubbar blandade med socker och frön från en vaniljstång. Det ger en söt kontrast till citronsmaken och jordgubbarna ger ifrån sig ganska mycket vätska vilket ger en extra god tårta om den får stå en stund.

Tårtan ska ju med fördel ätas utomhus i svalkande skugga från en syrenberså, med blå himmel och temperatur med god marginal över tjugostrecket. Men ibland har man ju varken sol eller berså att tillgå och tårtan smakar bra även inomhus med regnet piskade på rutan kan jag meddela!


3 kommentarer:

  1. vilken tur... för den är verkligen supertjusig!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med helt och hållet, det är få bakverk som slår den klassiska jordgubbstårtan! Inser också att det var länge sedan jag var här och kikade... vad mycket fina bakverk du gjort. Och sytt. Och roligast av allt... grattis till den kommande bebisen!

    SvaraRadera
  3. Åh, så gott! Älskar jordgubbstårta och brukar ALLTID ha det på min födelsedag :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria