Sidor

måndag 18 november 2013

Prins- och prinsesskrona i tyg


Häromveckan var det prins- och prinsessfest på öppna förskolan där barnen gärna fick klä ut sig. Till detta knåpades det ihop två små kronor här hemma. En i storlek 2,5 år och en i storlek 2,5 månad. Lille V såg riktigt kunglig ut får jag säga. Jag valde att göra den här "pannbandsmodellen" i hopp om att de faktiskt skulle kunna sitta på och inte trilla av stup i kvarten och det fungerade riktigt bra. Lilla S kan enkelt ta av och på sin själv och även på Lille V satt den där den skulle utan att vara obekväm.

Så här gör du en egen:


  • Klipp ut en rektangel i gul velour eller annat trikåtyg. Längden tog jag huvudomfång minus 3 cm, men det får man anpassa efter töjbarheten i tyget, och höjden 8 cm till den lilla kronan och 12 till den stora.
  • Vik tyget dubbelt räta mot räta och sy ihop långsidan. Rita ut ungefär hur spetsarna skall vara. Sy med raksöm där du målat.


  • Klipp ut spetsarna. Sicksacka sömsmånen (om du orkar, jag struntade i det). Vräng alltihop så du får rätsidan utåt. Jag brukar fästa en säkerhetsnål i ena änden och dra arbetet genom sig själv, peta ut spetsarna med en sticka eller annat spetsigt föremål.
  • Sy ihop kortändarna. Pynta med valfritt antal juveler i filt eller annat tyg som du har liggande alternativt pärlor. Eller lämna kronan naturell, det tyckte jag var finast till bebiskronan.



Tyg: Gul velour - Stoff och Stil
Filt - Ica Maxi

5 kommentarer:

  1. Vilken fin! Jag hittade en kungamantel till Viggo på loppis för ett tag sen och jag känner nu att jag nog måste komplettera outfiten med en krona. :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint, tack för tuten! =)

    SvaraRadera
  3. Så fint... och jag har ju glömt att svara på din fråga om loppisar i jkpg. Loppar ju inte där så ofta, men vet att det brukar vara loppis på tändsticksområdet på lördagar. Kanske varje?
    Sen har kungsporten (kyrkan) i huskvarna en second hand där jag har varit nån gång. Lycka till, du får väl tipsa mej framöver. Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria