Sidor

söndag 11 mars 2012

Stickad kofta att växa i


Att sticka till barn är väldigt roligt, inte minst för att det går relativt fort då plaggen är så små. Den här koftan är det första barnplagg jag stickat. Jag gjorde den i storlek 6-9 mån men när den var klar kunde jag konstatera att hon nog kommer att vara nästan ett år innan den passar i storlek. Men då har hon ju å andra sidan lite att växa i.

Enligt mönstret skulle avmaskning för raglanärm göras på vart fjärde varv men jag ändrade lite så att jag maskade av på varje varv vilket jag tycker gav en fin kant (tack mamma för hjälpen).

Mönstret finns att hämta på Garnstudio och de ändringar jag gjorde är följande (för storlek 6-9 mån):
Raglan avm: Jag maskade av på varje varv från rätsidan, 1 m på var sida om de 2 slätstickade maskorna vid märktrådarna (8 avm per varv). Innan de 2 slätst m så stickade jag ihop 2 m, efter de 2 slätst m så lyfte jag över 1 m, stickade 1 m och drog sedan den lyfta m över den stickade m.
Ficka: Jag gjorde den lite bredare fickan på 16 m.


Garn: Drops Karisma inköpt på Strikk
Knappar: Strikk

Maria tipsar! Du känner kanske redan till det men jag vill verkligen rekommendera Garnstudios hemsida,  http://www.garnstudio.com/, där det finns massor av fina mönster för stickning och virkning att hämta alldeles gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria