Sidor

måndag 16 april 2012

Alice kex, ger mersmak jag lovar!



"Kan man få receptet?" Den frågan har jag fått så gott som varje gång jag har bjudit på dessa knapriga och salta kex. De är fantastiskt goda och verkligen busenkla att göra. De passar bra som tilltugg till soppa, paj eller buffé, men de är också goda att äta med ost eller bara som de är. Det går inte att äta bara ett, man bara måste ha ett till... Alice är min kära kollega, hon är en stor förebild för mig och en person som gärna delar med sig generöst av olika recept. Tack Alice!

Alice kex
2 dl majsmjöl (maizena)
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten
flingsalt


Blanda ihop alla ingredienser utom flingsalt och bred ut smeten tunt på bakplåtspapper. Skåra och strö på flingsalt. 
Grädda i mitten av ugnen 55-60 min i 150 grader. Klart!

3 kommentarer:

  1. Finns det en anledning till att de skall göras på majsmjöl? Hade inget hemma, så jag gjorde dem på vetemjöl. Reaktion blev "Har DU gjort dem!? Jag trodde de var köpta!" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag vet faktiskt inte. En fördel är ju att de blir glutenfria men hur smaken skiljer sig vet jag inte. Jag får nog testa din version med vetemjöl, bra tips! Roligt att höra att reaktionerna blev positiva :) /Maria

      Radera
  2. Hej!
    Vilket härligt recept! Jag har bakat dem flera gånger sen jag såg ditt inlägg. Min son kallar dem Hagakex;)
    Jag har länkat till dig på min blogg, hoppas att det är ok!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria