Sidor

måndag 2 april 2012

Nougatmuffins


Dessa muffins brukar överraska med sitt goda och lite oväntade innehåll. Utanpå kanske de ser anspråkslösa ut men när man tagit ett bett så fylls munnen av ljuvlig nougat! Om man har tur... Man kan ju fördela nougatbitarna noggrant och rättvist men det brukar inte jag göra. Jag strävar efter en hyfsat jämn fördelning men tycker också att det är dess charm att man inte riktigt vet om man tar en riktig guldgruva eller ej. Dess lätt brända bottnar har jag inte kunnat komma ifrån trots uthålligt experimenterande med olika höjder i ugnen, men även den detaljen har faktiskt fått beröm.


Nougatmuffins
4 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
1 ägg
25 g smält smör eller margarin
2 st grovhackad dubbelnougat (Marabou)


Sätt ugnen på 225 grader och smält smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop mjölk och ägg och rör ned det tillsammans med det smälta smöret. Vänd ned nougaten och fördela smeten i formar. Grädda i 225 grader i ca 12 min. Ät och njut!
Jag brukar alltid frysa muffins direkt även om de ska ätas redan nästa dag för att de ska hålla sig saftiga. Detta är extra viktigt med dessa muffins då de innehåller så lite fett.



Formarna fick jag för över ett år sedan men de har legat i köksskåpet och tillhört den tråkiga kategorin "nästan för fina för att användas" och där gör de ju ingen nytta. Så nu när jag är med i utmaningen använd det du har så tyckte jag att det äntligen var dags!


3 kommentarer:

  1. Men jisses, så smarrigt det lät! Och jag förstår att du inte ville slösa på de där formarna i onödan, men dom gör ju som sagt ingen nytta om dom bra ligger i en kökslåda. :)

    SvaraRadera
  2. Mmm, vad du läskar! Det låter väldigt gott! :)

    SvaraRadera
  3. En riktig Maria-klassiker som jag ser fram emot att snart få äta igen... Bara så du vet. Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! Det är gör mig så glad och det är så roligt att få se vem som är här inne och kikar. Kram Maria